images
"Beau-Séjour" mirrors turned over, Low Bet, Genève, 1995
1/13
+ version française
La plupart des œuvres de Yan Duyvendak font preuve d'une agression paisible: dans un premier temps, elles offrent au spectateur une satisfaction esthétique confortable pour ensuite le déstabiliser. Ici, rien d'agressif dans l'agréable disposition des miroirs, le mariage des couleurs, des dimensions et des tains plus ou moins altérés. Une image qui laisse délicatement place à une béance, qui n'a elle rien de délicat. Finalement, ici, il n'y a rien à voir. Le reflet chéri est cruellement absent. La fonction de l'objet réduite à néant. Narcisse, salement giflé. Qu'y voudriez-vous voir? interroge cette anémie de l'image. Qui voudriez-vous voir?
Ça pue la mort. Tout simplement.

Texte: Nicole Borgeat

Narcisses noyés

Most of Yan Duyvendak's works make use of a peaceful aggression: at the beginning, they offer the spectator a comfortable esthetic satisfaction, only to undermine it later on. Nothing aggressive at all in the agreeable placement of the mirrors, nor in the mixing of their colors, sizes, and aged silvering. An image which delicately gives way to a gaping which, itself, isn't at all delicate. Finally, there is nothing at all to see. The cherished reflection is cruelly absent. The object's function is reduced to nothing. Narcissus, slapped in the face. What would you like to see here? the anemic image seems to ask. Who would you like to see?
It stinks of death. Simply.

Text: Nicole Borgeat
Translation: Wesley Clark